Insured events
How to get insurance payment faster?

Send information about the insured event and copies of documents in any of the following ways:

— via WhatsApp chat on the website www.halyksk.kz
https://polisonline.kz/insurance-case/
and get your insurance payout FASTER than with regular paperwork in the office.


What to do if there is a traffic accident?

1. Stop the car, turn on the hazard lights. Do not enter into conflict with other participants in the accident.

2. Call the traffic police (102), if necessary, - an ambulance (103), fire service (101), emergency services by phone 112 (the call is free, the number is available from a mobile phone with a zero balance).

3. Do not move the vehicle from the accident site, as well as objects related to the accident.

4. Wait for the arrival of the traffic police inspector. Check the complete documentation of the accident by the traffic police, as well as the complete reflection of all damage to the car. Get a certificate of participation in an accident.

5. If possible, get contact information from eyewitnesses of the accident (name, address, phone number, state number of the car).

6. Within 3 working days, inform the insurance company about the occurrence of an accident. Oral communication must be subsequently confirmed in writing within 72 hours.

7. Keep the vehicle damaged as a result of an accident until it is inspected by a representative of the insurance company.

How to get insurance payment after an accident?

1. No later than 3 days after the accident, notify Halyk Insurance Company JSC by phone 797 (free from mobile).

2. Apply for an insured event in a convenient way for you:

-  https://polisonline.kz/insurance-case/

- in any филиале СК Халык

3. Submit the following documents to the branch of SK Halyk:

1) Identity card (copy) of the beneficiary.

2) Registration certificate of the injured vehicle (copy).

3) The decision of the Administrative Court, which entered into legal force, or the judgment of the court or the decision to terminate the criminal case (original).

4) A power of attorney for the right to receive money (presented in the original) - in the case when the owner will not receive the payment according to the registration certificate.

5) Bank details (information about the beneficiary's account) for crediting funds (upon receipt of payment by bank transfer).

In case of harm to life or health, the following are additionally provided:

1) Sick leave / discharge letter, etc. (documents confirming harm to health as a result of an accident).

2) Fiscal, sales receipts (documents confirming incurred treatment costs in original)

3) Certificate of the establishment of disability.

4) Death certificate (notarized copy).

IMPORTANTCheck the spelling of the names of the participants in the accident, the registration numbers of the vehicles, the date of the accident in the documents.

4. Submit an application for an assessment of the amount of damage caused and provide the damaged vehicle for inspection by a representative of SK Halyk.

5. Apply for an insurance claim.

Ask the specialists of the insurance company for a certificate of the documents you provided.

Упрощенный порядок урегулирования страховых случаев «Европротокол»

Стартовал запуск мобильного приложения "Европротокол" при содействии Агентства по регулированию и развитию финансового рынка и страховых организаций, которое изменит взаимодействие между страховыми организациями и клиентами. После получения результатов тестового запуска и корректировки работы начнется полноценная эксплуатация с 1 января 2024 года. Эту информацию официально сообщает Фонд гарантирования страховых выплат, ответственный за разработку приложения. 

"Европротокол" предоставляет пользователю возможность оформления ДТП без участия дорожной полиции в случаях несерьезных аварий, где виновник и размер ущерба очевидны. Скачав приложение из App Store или Google Play, можно оформить страховой случай самостоятельно, как физическому, так и юридическому лицу, включая нерезидентов Республики Казахстан.

При каких условия применяется Европротокол? 

• Сумма ремонта пострадавшей стороны на 2024 год не превышает 369 тысяч тенге (не выше 100 МРП);

• Не причинен вред жизни или здоровью граждан;

• В результате ДТП повреждены только транспортные средства (без ущерба другому имуществу);

• У обоих участников аварии действующие полисы обязательного автострахования;

• Отсутствуют разногласия между водителями относительно перечня повреждений и обстоятельств дорожной аварии;

• Мобильные номера участников ДТП зарегистрированы в Базе мобильных граждан.

Этапы оформления:

• Участники проходят авторизацию в мобильном приложении;

• Указывают дату, время и место ДТП. 

• Вводят данные виновного в ДТП и водителя.

• Вводят данные транспортного средства: пробег, VIN-код. 

• Делают общие фото улицы и транспортного средства с госномером с четырех сторон.

• Отмечают места повреждения.

• Ожидают подтверждения от системы.

С момента запуска приложения все необходимые документы, координаты аварии и фотографии повреждений будут автоматически передаваться в единую систему в неизменном виде через приложение. К этим данным будет доступ у страховых компаний, которые смогут быстрее обрабатывать такие заявки. При этом пострадавшая сторона освобождается от сбора стандартного набора документов для подачи на получение страховой выплаты. В случае одобрения выплаты поступят в среднем в течении 6 дней. 

С более подробной информацией о Европротоколе можно ознакомиться на сайте разработчика "Фонд гарантирования страховых выплат"

Видеоинструкция к приложению Европротокол https://youtu.be/hjgneq6jhEs

Памятка Европротокол.pdf

Памятка по ОГПО ВТС
online settlement